Montering av nya bottenstockarna

Äntligen tid för att fortsätta. I helgen monterades äntligen bottenstockarna samt plattan som vattenlagret skruvas fast i. Stockarna häftades först fast med epoxy+high density filler och laminerades sedan fast med 10 lager väv på vardera sida (främsta med 5). Alla plattor är solida limmade med 25 lager väv in den bakre, 30 i den mittersta och 7 i den främre. Det känns ruggigt stabilt och aningen overkill vad gäller hållfastigheten men hellre safe than sorry.

Det blev en del tid över och jag bestämde mig för att börja skrapa bort bottenfärgen. Började med rodret och det visade sig att det var vattenfyllt.. Lite skrapande och borrande senare så hittade jag två skruvar på sidan samt att helt vanligt skumgummi hade limmats fast i toppen? Nästan som om den är byggd för att bli full med vatten... nåväl, bara låta den torka .. Av bara farten skrapades även skrovets färg bort. Nästa helg är planen att måla kölsvinet och slipa ner botten till gelcoaten . Sommar snar...

Sänka ned kölen

Innan det är dags att börja plasta in nya bottenstocken ska kölen sänkas ned. Först och främst för att kunna behandla toppen av den innan den skruvas upp igen men även för att det underlättar att inte ha kölbultarna uppstickandes när jag plastar. 

Kölen ramlar inte ned när bultarna lossats utan sitter fast i allt sikaflex (antar jag det är). Det gick relativt lätt att få av den om man skrapar bort så mycket som möjligt av sikalfexet med en mejsel och sedan försiktigt börjar såga med ett sågblad i springan mellan köl och skrov. Sedan 'vrickade' jag kölen fram och tillbaka innan den till slut släppte. Fascinerande och lite skräckinjagande här var att man såg hur mjuk hela undersidan av båten är utan en bottenstock monterad.

För att vara helt säker och bekymmerfritt för all framtid kommer troligtvis 2 st bottenstockar monteras men mer om det när det väl är dags för plastande. 

Sista bilden visar början på den aktersta bottenstocken. Ingen sandwish konstruktion här utan "bara" 25 lager av väv.

To do listan

eller kanske snarare önskelistan..


  • Rensa kölsvinet på allt stål och montera nya bottenstockar
  • Byta ut kölbultarnas plattor mot rostfria
  • Bygga upp botten och kölen från grunden (ingen böldpest som tur är)
  • Montering av ekolod och elektronisk vindvisare
  • Instrumentpanel ovanför nedgången
  • Plocka ur Wallas värmaren och nyttja platsen för en garderob istället
  • Ny ljudisolering till motorn
  • Montering av större bränsletanke (7liter just nu)
  • Slänga ut originaltoaletten och montera kemtoa istället (septitank ej monterad) 
  • Plocka bort spinnakerwinscharna 
  • Montering av hyllplan och bestickslåd i köket
  • och massa annat smått och gott..


 

Lite kort..

Tom, 29år gammal och bosatt i Göteborg. Har seglat sedan barnsben med bakgrund i optimist, 420, 49er och numera 5o5. 

Våren 2016 bestämde jag mig att införskaffa en kölbåt för semestersegling och valet föll väldigt snabbt för att det skulle bli en Albin Accent, kärlek vid första ögonkastet. Nr. 128, 'Eos', införskaffades från en trevlig herre i Lysekil. Hon var i bra skick med välbevarad och skött motor men med några skönhetsfel här och var. 

Hösten 2018 bestämde jag mig för att börja åtgärda dem mest 'akuta' sakerna och båten flyttades upp till Åmål och där är vi nu.

Välkommen

Hej, 

Vad kul att du hittade hit, här tänkte jag dela med mig av mina olika båtprojekt och annat smått och gott. 

Anledningen till att jag startar bloggen är pga någorlunda omfattande renoverings och uppfräschningsarbeten jag ska genomföra på min Albin Accent 'Eos', häng med vet jag!