Vi flyttar

Blogga är inte min starkaste sida så vi flyttar till instagram. @sy_eos och ja, hon flyter ;)

Spackla, måla, slipa, repeat

Dags att förbereda allt inför montering. Kölen är färdigmålad med primer. Det blev 4 lager 'Interprotect' utöver initiala primern och zinken. Kölens grundprofil är ok och det går relativt lätt att få bort ojämnheterna med epoxyspackel. Troligtvis kommer ett sista lager epoxy läggas på när den är färdigspacklad.

Rodret har torkat ordentligt och fått sig två lager väv längs med kanterna då det fanns sprickor i princip hela vägen runt. Lite spacklande och slipande senare och även rodret kunde få sina första lager 'Gelshield'.

Skrovet är snart färdigmålat med 'Gelshield', bara dem främre stöttorna kvar. Näst på tur är att montera nya roderbussningar samt måla vattenpasset. 

  p.s En Accent står otroligt stadigt och fint även utan köl ;) 

Varje knop räknas

Då jag för längesedan bestämt mig för att slänga ut original toaletten till förmån av en garderob fanns inte behovet av att ha genomföringarna kvar, dem bromsar ju bara! Då det är helt omöjligt att slå ut dem från insidan (har en kylbox monterad ovanför) fick vinkelslipen åka fram. Plast och spackel på och genomföringarna försvann på nolltid.

Blästrad köl och återuppbyggnad av spärrskydd

Kölen blev professionellt blästrad lokalt i Åmål och sedan zinkbehandlad med ett avslutande lager av epoxy. Kvarstår spackling och ytterligare några lager av epoxy, använder mig av 'Interprotect' från International. 

Spärrskyddet i skrovet har också påbörjats. Tanken är att använda 2 lager 'Gelshield Plus' och 2 lager 'Gelshield 200'. Plus fungerar ypperligt som ersättning om man skadat eller slipat bort gelcoaten.

Båda produkterna är super lättarbetade och applicerad med rulle.

Kölen ska bort

Då det var totalt omöjligt att slipa ner kölen med vinkelslip (jag testade allt...) bestämde jag att kölen skulle av helt och iväg på blästring. Möjligheter till mobil blästring är tyvärr begränsad i Åmål. 

Då jag redan tidigare visste att jag ville ha båten lägre på kärran var den enklaste lösningen att kapa av mittenbalken av kärran och sakta sänka ner kölen med en domkraft (1 ton) som stod under. Sedan vältes kölen åt sidan med hjälp av spännband och drogs till slut iväg med hjälp av en traktor.

Om du undrar varför det är blastat i bakkanten av kölfickan så upptäckte jag när all färg slipats ner till gelcoaten att man av oklar anledning hade plastat ovanför original bottenfärgen i det området. Detta slipades bort med vinkelslip och för säkerhets skull la jag på lite ny väv.

Kölsvinet, färdigt

Varit dålig på att uppdatera men projektet har fortlöpt hela året då det till slut inte blev någon sjösättning. 


Kölsvinet är färdigt och målat med Topcoat, enda som kvarstår är att lägga ett dräneringsrör under stockarna.

Montering av nya bottenstockarna

Äntligen tid för att fortsätta. I helgen monterades äntligen bottenstockarna samt plattan som vattenlagret skruvas fast i. Stockarna häftades först fast med epoxy+high density filler och laminerades sedan fast med 10 lager väv på vardera sida (främsta med 5). Alla plattor är solida limmade med 25 lager väv in den bakre, 30 i den mittersta och 7 i den främre. Det känns ruggigt stabilt och aningen overkill vad gäller hållfastigheten men hellre safe than sorry.

Det blev en del tid över och jag bestämde mig för att börja skrapa bort bottenfärgen. Började med rodret och det visade sig att det var vattenfyllt.. Lite skrapande och borrande senare så hittade jag två skruvar på sidan samt att helt vanligt skumgummi hade limmats fast i toppen? Nästan som om den är byggd för att bli full med vatten... nåväl, bara låta den torka .. Av bara farten skrapades även skrovets färg bort. Nästa helg är planen att måla kölsvinet och slipa ner botten till gelcoaten . Sommar snar...

Sänka ned kölen

Innan det är dags att börja plasta in nya bottenstocken ska kölen sänkas ned. Först och främst för att kunna behandla toppen av den innan den skruvas upp igen men även för att det underlättar att inte ha kölbultarna uppstickandes när jag plastar. 

Kölen ramlar inte ned när bultarna lossats utan sitter fast i allt sikaflex (antar jag det är). Det gick relativt lätt att få av den om man skrapar bort så mycket som möjligt av sikalfexet med en mejsel och sedan försiktigt börjar såga med ett sågblad i springan mellan köl och skrov. Sedan 'vrickade' jag kölen fram och tillbaka innan den till slut släppte. Fascinerande och lite skräckinjagande här var att man såg hur mjuk hela undersidan av båten är utan en bottenstock monterad.

För att vara helt säker och bekymmerfritt för all framtid kommer troligtvis 2 st bottenstockar monteras men mer om det när det väl är dags för plastande. 

Sista bilden visar början på den aktersta bottenstocken. Ingen sandwish konstruktion här utan "bara" 25 lager av väv.

Centrumlyften

Då var det dags att montera bort centrumlyften, bilderna nedan visar egentligen alla relevanta punkter men mitt bästa tips är egentligen tålamod, det var inget roligt arbete. Verktygen jag använde var:

  • Multiverktyg (Fein-såg)
  • Hammare + Mejsel
  • Såg
  • Bilmaskin
  • Torr/våt dammsugare

To do listan

eller kanske snarare önskelistan..


  • Rensa kölsvinet på allt stål och montera nya bottenstockar
  • Byta ut kölbultarnas plattor mot rostfria
  • Bygga upp botten och kölen från grunden (ingen böldpest som tur är)
  • Montering av ekolod och elektronisk vindvisare
  • Instrumentpanel ovanför nedgången
  • Plocka ur Wallas värmaren och nyttja platsen för en garderob istället
  • Ny ljudisolering till motorn
  • Montering av större bränsletanke (7liter just nu)
  • Slänga ut originaltoaletten och montera kemtoa istället (septitank ej monterad) 
  • Plocka bort spinnakerwinscharna 
  • Montering av hyllplan och bestickslåd i köket
  • och massa annat smått och gott..


 

Lite kort..

Tom, 29år gammal och bosatt i Göteborg. Har seglat sedan barnsben med bakgrund i optimist, 420, 49er och numera 5o5. 

Våren 2016 bestämde jag mig att införskaffa en kölbåt för semestersegling och valet föll väldigt snabbt för att det skulle bli en Albin Accent, kärlek vid första ögonkastet. Nr. 128, 'Eos', införskaffades från en trevlig herre i Lysekil. Hon var i bra skick med välbevarad och skött motor men med några skönhetsfel här och var. 

Hösten 2018 bestämde jag mig för att börja åtgärda dem mest 'akuta' sakerna och båten flyttades upp till Åmål och där är vi nu.

Välkommen

Hej, 

Vad kul att du hittade hit, här tänkte jag dela med mig av mina olika båtprojekt och annat smått och gott. 

Anledningen till att jag startar bloggen är pga någorlunda omfattande renoverings och uppfräschningsarbeten jag ska genomföra på min Albin Accent 'Eos', häng med vet jag!

Tom Hastenpflug
Alla rättigheter reserverade 2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång